De Wim Hof Methode

Adem, concentreer, trotseer de kou

De wetenschap stond voor een raadsel

Wat Wim Hof kan, is medisch gezien niet mogelijk, stelde Prof. M. Hopman van het UMC St Radboud Nijmegen. Zij heeft Wim fysiologisch onderzocht, terwijl hij tot aan zijn nek in een met 700 kilogram ijsklontjes gevulde cabine stond. Waar een ongetraind persoon waarschijnlijk zou sterven aan onderkoeling,

bleef Wims lichaamstemperatuur constant rond de 37 graden. Tot grote verbazing van Hopman, die concludeerde dat Wim mogelijk invloed kan uitoefenen op zijn autonome zenuwstelsel, dat onder andere de hartslag, ademhaling en bloedcirculatie regelt.

“Wat Wim Hof kan is medisch gezien niet mogelijk”

Wereldwijde belangstelling voor de Wim Hof Methode

Prof. M. Hopman is een van de vele wetenschappers die Wim de afgelopen jaren heeft onderzocht. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland heeft Wim met zijn uitzonderlijke prestaties de aandacht getrokken van de wetenschap. Er gaat geen maand voorbij of Wim is op de nationale televisie, bij programma’s als De Wereld Draait Door, Pauw en Witteman, 24 Uur met en EenVandaag. Niet alleen de Nederlandse pers is geïntrigeerd door de Methode; ook stond Wim Hof in VS in de belangstelling. Topsterren zoals Oprah Winfrey, Barbara Streisand, Orlando Bloom en Tom Hanks hebben inmiddels een workshop bij Wim gevolgd en zijn razend enthousiast.

Wetenschappers onderzochten de Wim Hof Methode

Onderzoeken

  • 2018 – artikel: “Brain over Body” een studie over bewuste beïnvloeding van het autonome zenuwstelsel tijdens blootstelling aan kou, Wayne State University, O. Muzik, K. Reilly, V. Diwadkar
  • 2015 – artikel: de rol en te verwachten uitkomsten voor een programma bestaande uit meditatie, ademhalingsoefeningen en blootstelling aan koude na toediening van een endotoxine: een bewijs van principe studie, Radboud Universiteit, M. Kox prof Pickkers
  • 2014 – artikel: veelvuldige blootstelling aan kou, bruinvet activatie en thermogenesis bij een monozygote tweeling, universiteit van Maastricht, J. Vosselman, W.D. van Marken – Lichtenbeld
  • 2014 – artikel: gecontroleerde hyperventilatie na training kan het acclimatiseren na hoogtetraining versnellen, Radboud Universiteit, G.Buijze en prof. M. Hopman.
  • 2014 – artikel: vrijwillige activatie van het sympatische zenuwstelsel en remmen van de ontstekingsreactie bij mensen, Radboud Universiteit, dr. Kox en prof Pickkers
  • 2012 – artikel: de invloed van concentratie/meditatie op het autonome zenuwstelsel en immuunsysteem, Radboud Universiteit, door prof. Hopman en prof Pickkers
  • 2009 – studie: bloedtesten tijdens meditatie en ademoefeningen, New York, dr. K. Kamler & G. Stewart
  • 2007- studie: bloedtesten tijdens meditatie en ademoefeningen, Feinstein Instituut, door dr. K. Tracey.

Op dit moment lopen er ook nog onderzoeken naar auto-immuun ziekten, ontsteking en pijn, metabole activiteit en hersenactiviteit.

Zo werkt de Wim Hof Methode

De Wim Hof Methode bestaat uit drie componenten: Ademhaling, Mindset & Focus en Koudetraining.

Ademhaling

Met de ademhalingsoefening van de Wim Hof Methode optimaliseer je je ademhaling en hartslag, ontzuur je je lichaam, activeer je het autonome zenuwstelsel, bevorder je het immuunsysteem, train je de bloedvaten en bereik je een diepe meditatieve rust. Ook kan deze ademhaling worden ingezet voor betere en diepere slaap, duursport, bergbeklimmen en nog veel meer.

Mindset & Focus

De drie delen van de hersenen: reptielenbrein, emotionele brein en neocortex komen weer in harmonie met elkaar, waardoor je meer zeggenschap krijgt over je lichaam en geest. Veel angsten en oude patronen zullen snel tot het verleden behoren. Je komt bij je innerlijke kracht en vertrouwen. In mijn workshop leer ik je de juiste mindset voor zowel de ademhaling als het ijsbad. Mindset is de basis van deze methode en dit kun je zelf ervaren tijdens de training.

Koudetraining

Iedereen die in een ijsbad stapt komt in de zogenaamde Fight Flight Fright response. Dit is de sterkste stressprikkel die er bestaat. In de workshop leer je deze prikkel te trotseren door vertrouwen, loslaten en focus. Je leert het lichaam te ontspannen in stressvolle situaties. Door dit vaker te oefenen, leert het lichaam met stress om te gaan in het dagelijks leven!

Voordelen van de Wim Hof Methode

De ademhalingsoefeningen, koudetraining en juiste mindset kunnen de volgende voordelen opleveren:

  • Lichaam en geest in balans brengen;
  • Beter verloop bloedcirculatie;
  • Snellere en diepere slaap;
  • Verbetering van het concentratievermogen en doelgerichtheid;
  • Meer vertrouwen krijgen in eigen kunnen en dit bewust ontwikkelen;
  • Het bewust aansturen van het autonome zenuwstelsel, waardoor je voorheen autonome processen zoals slaap, opwarmen lichaam, hartslag en ademhaling voortaan zelf kunt reguleren;
  • Het beïnvloeden van je immuunsysteem;
  • Ontzuren van je lichaam;
  • Het reduceren van stress;
  • Beter atletisch vermogen, zowel kracht als duursport;
  • Minder kans op hoogteziekte tijdens bergsport;
  • Sneller herstel na duursportprestaties.

Ervaar het zelf tijdens de Workshop